De mest aktuelle spørsmålene

  • Hvordan kan jeg få utlevert Atlanterhavskortet?

    Dersom du tegner avtale på web, så får du Atlanterhavskortet tilsendt i posten.

    Du kan også tegne avtale og få utlevert rabattkort på Averøy Kommunes servicekontor, i kommunehuset på Bruhagen i Averøy.

     

    Se oversiktkart

  • Hvor finner jeg oversikt over mine faktura og betalingsopplysninger?

    Dersom du har avtale, så finner du oversik over dine fakturaer og betalingsopplysninger på MinSide.

     

  • Hvordan sier jeg opp avtalen min?

    Oppsigelse må sendes skriftlig, via Chat eller epost

     

  • Hvordan fjerner jeg et kjøretøy fra avtalen?

    Logg inn på MinSide. Du kan fjerne kjøretøy fra din avtale ved å klikke på det aktuelle kjøretøyet.

     

  • Hvordan henter jeg ut passeringsdetaljer?

    Passeringsopplysninger kan hentes ut på MinSide.
    Klikk deg inn på avtalen det gjelder. Dersom du ønsker passeringer for en bestemt periode klikker du på «Vis passeringer».
    Ønsker du passeringer tilknyttet en faktura klikker du på «Vis» under aktuell faktura.

  • Hvordan legge til en bil på eksisterende avtale?

    Logg deg inn på MinSide. Gå inn på eksisterende avtale og trykk på boksen ”Legg til kjøretøy” Skriv inn informasjon om kjøretøyet og trykk lagre.

  • Hvordan endrer jeg bilnummer?

    Du kan enkelt endre bil via MinSide, husk å foreta endringen innen tre virkedager.

    Glemt passord? Få det tilsendt passordet på epost. 

  • Hvordan endrer jeg adresse?

    Har du avtale, kan du enkelt endre adresse via MinSide:

    Det er ikke et krav at bileier må være den samme som avtaleinnehaver. Avtaleregisteret vårt er av den grunn ikke koblet opp mot opplysninger i Folkeregisteret eller Motorvognregisteret.

    Har du ikke avtale, er det ikke mulig å endre fakturaadresse. Vi innhenter opplysninger fra Motorvognregisteret på bilens eier.

  • Hvordan avslutter jeg avtalen min?

    Send oss en oppsigelse via MinSide

    Eller send oss en henvendelse via kontaktskjemaet.

  • Hvordan endrer jeg avtalen min?

    Du kan enkelt endre opplysninger på avtalen din via MinSide.

    Ved å logge på MinSide kan du endre bilnummer, adresse og epostadresse.

  • Bilen min/skiltene mine er stjålet. Hva gjør jeg?

    Ta kontakt med kundesenteret vårt via MinSide og vi sperrer kortet for videre bruk.

    Dersom du søker refusjon for belastede passeringer må du sende kopi av anmeldt forhold.

  • Hvordan går jeg frem for å få fritaksavtale?

    Med rett til fritak kan du passere gratis, så fremt du har en gyldig rabattkort og avtale med fritak.

    Ordningen med fritak er lovbestemt og gjelder:

    • uniformerte utrykningskjøretøy
    • sivile utrykningskjøretøy i tjenesteoppdrag
    • el-kjøretøy og hydrogenkjøretøy med drivstoffkode 5
    • biler som i oppdrag fra Statens vegvesen arbeider i tunnelen. 
    Slik skaffer du deg en fritaksavtale:

    1. Jeg har en vanlig avtale som jeg ønsker å gjøre om til fritak: Send inn en henvendelse via epost. Oppgi bilnummer, og legg ved dokumentasjon.
    2. Jeg har ikke avtale fra før: Inngå en vanlig avtale online. Send deretter inn en henvendelse via epost, der du legger ved dokumentasjon og ber om fritak.

     

  • Hva koster det å skaffe seg avtale?

    Du betaler ikke noe ekstra for å ha avtale.

    Dersom du tegner en avtale med forskuddsbetaling, må du betale inn forskuddsbeløpet for å få de avtalte rabattene ved passering av bomstasjonene.

  • Hva er fordelen med avtale?

    Med avtale oppnår du disse fordelene:

    • Du får 40% rabatt ved passering. 
    • Via MinSide kan du til enhver tid få oversikt over din saldo og dine fakturaer, hente ut passeringsoversikter, gjøre endringer på avtalen din etc.

     

  • Hvordan kan jeg kontrollere at jeg får rabatten jeg har krav på?

    Du kan enkelt hente ut passeringsdetaljer på avtalen din via MinSide.

    Les mer:

  • Hvordan logger jeg på MinSide?

    Logg på MinSide,  legg inn brukernavn (samme som ditt kundenummer) og passord.

    Hvis du ikke har brukernavn og passord, se spørsmål og svar under «Jeg har glemt kundenummer og passord, hva gjør jeg?»

  • Hva betyr lyssignalene?
    Grønt lyssignal  

    betyr gyldig passering.

     Hvitt lyssignal  

    betyr gyldig passering, men varsler også om at forskuddsbeløpet snart er oppbrukt og at ny faktura er underveis.

    Rødt lyssignal

    betyr ugyldig passering og kan skyldes at avregningssaldo er null. Saldo oppgis på når du logger inn på din avtale. Ved feil på kortet må Atlanterhavstunnelen AS kontaktes.

  • Jeg har ikke tilgang til mine passeringsopplysninger?

    Dersom du ikke får frem dine passeringsopplysninger på MinSide, kan det tyde på at du har bedt om automatisk sletting av passeringsopplysninger («sporfri avtale») når du har inngått avtalen din med oss. Dette innebærer at dine passeringsopplysninger automatisk slettes straks passeringen er belastet på din avtale.

    Dersom du ønsker å ha oversikt over dine fremtidige passeringer kan du kontakte oss via epost.

  • Hvordan tegner jeg en avtale?

    Du kan skaffe deg avtale på følgende vis:
    Inngå avtale online

    Du vil få kortet tilsendt i posten.

  • Hvordan kan jeg få utlevert Atlanterhavskortet?

    Dersom du tegner avtale på web, så får du Atlanterhavskortet tilsendt i posten.

    Du kan også tegne avtale og få utlevert rabattkort på Averøy Kommunes servicekontor, i kommunehuset på Bruhagen i Averøy.

     

    Se oversiktkart

  • Kan jeg benytte sykkel eller gå gjennom tunnelen?

    Det er ikke lov til å sykle eller gå gjennom Atlanterhavstunnelen.

    Nettbuss har sykkelstativ på alle sine busser og kan ta med 5 sykler.

  • Jeg ønsker å passere med bobil?

    Dersom du skal passere med bobil, så vennligst ha ditt vognkort klart ved passering.

    Bomvakten trenger å se tyngden og kjøretøyklassen på bobilen for å finne rett takst.

    Dersom din bobil er kategorisert som M1 så blir kjøretøyet beregnet som lett kjøretøy

     

    Les mer:

  • Hvordan kan jeg passere anonymt?

    Dersom du ønsker anonym/sporfri avtale så kan krysse av for dette når du tegner avtalen, eller endre dette på en eksisterende avtale.

    På avtaleskjemaet kan du krysse av for «Sletting av data».
    Ved avtaletegning på web,  må du huke av for punktet «Avtale med sletting av passeringsopplysninger».

    Passeringsdetaljene vil da bli slettet når passeringen blir belastet en gyldig avtale.

    Vi gjør oppmerksom på at passeringsopplysningene i disse tilfellene ikke vil være tilgjengelig for senere kontroll. Det vil derfor bli vanskeligere for deg å dokumentere en eventuell innsigelse på en faktura i fremtiden.

  • Oversikt bomstasjon

    Bomstasjon Atlanterhavstunnelen

    Det betales for passeringer i begge retninger.

    Bomstasjonen er lokalisert nord for avkjøringen til Sveggen og Futsetra, like før tunnelpåhugget.

    Innkreving av bompenger skjer gjennom bemanning på bomstasjonen.

    Les mer:

  • Hvor finner jeg oversikt over mine faktura og betalingsopplysninger?

    Dersom du har avtale, så finner du oversik over dine fakturaer og betalingsopplysninger på MinSide.

     

  • Kan jeg få faktura pr. epost?

    Vi sender automatisk ut Epostfaktura til de som har registrert en epostadresse på sin avtale. Eposten inneholder en link til din fakturainformasjon.
    Du velger selv hvordan du ønsker å betale denne fakturaen. 

    Dersom du ikke åpner denne linken innen 3 dager, vil vi automatisk sende din faktura pr post

    Husk å holde kontaktinformasjon oppdatert på din avtale. Dette gjør du via MinSide.

  • Hvordan kan jeg kontrollere at jeg får rabatten jeg har krav på?

    Du kan enkelt hente ut passeringsdetaljer på avtalen din via MinSide.

    Les mer:

  • Hvor ofte får jeg tilsendt faktura?

    Ved forskuddsavtale vil du motta faktura ut i fra ditt forbruk. Ny faktura blir sendt ut når saldoen er under 25% av innbetalt forskuddsbeløp.

     

  • Jeg har ikke tilgang til mine passeringsopplysninger?

    Dersom du ikke får frem dine passeringsopplysninger på MinSide, kan det tyde på at du har bedt om automatisk sletting av passeringsopplysninger («sporfri avtale») når du har inngått avtalen din med oss. Dette innebærer at dine passeringsopplysninger automatisk slettes straks passeringen er belastet på din avtale.

    Dersom du ønsker å ha oversikt over dine fremtidige passeringer kan du kontakte oss via epost.

  • Hva betyr lyssignalene?
    Grønt lyssignal  

    betyr gyldig passering.

     Hvitt lyssignal  

    betyr gyldig passering, men varsler også om at forskuddsbeløpet snart er oppbrukt og at ny faktura er underveis.

    Rødt lyssignal

    betyr ugyldig passering og kan skyldes at avregningssaldo er null. Saldo oppgis på når du logger inn på din avtale. Ved feil på kortet må Atlanterhavstunnelen AS kontaktes.

  • Hvor finner jeg oversikt over mine faktura og betalingsopplysninger?

    Dersom du har avtale, så finner du oversik over dine fakturaer og betalingsopplysninger på MinSide.

     

  • Hvordan sier jeg opp avtalen min?

    Oppsigelse må sendes skriftlig, via Chat eller epost

     

  • Hvordan fjerner jeg et kjøretøy fra avtalen?

    Logg inn på MinSide. Du kan fjerne kjøretøy fra din avtale ved å klikke på det aktuelle kjøretøyet.

     

  • Hvordan henter jeg ut passeringsdetaljer?

    Passeringsopplysninger kan hentes ut på MinSide.
    Klikk deg inn på avtalen det gjelder. Dersom du ønsker passeringer for en bestemt periode klikker du på «Vis passeringer».
    Ønsker du passeringer tilknyttet en faktura klikker du på «Vis» under aktuell faktura.

  • Hvordan legge til en bil på eksisterende avtale?

    Logg deg inn på MinSide. Gå inn på eksisterende avtale og trykk på boksen ”Legg til kjøretøy” Skriv inn informasjon om kjøretøyet og trykk lagre.

  • Hvordan endrer jeg bilnummer?

    Du kan enkelt endre bil via MinSide, husk å foreta endringen innen tre virkedager.

    Glemt passord? Få det tilsendt passordet på epost. 

  • Hvordan endrer jeg adresse?

    Har du avtale, kan du enkelt endre adresse via MinSide:

    Det er ikke et krav at bileier må være den samme som avtaleinnehaver. Avtaleregisteret vårt er av den grunn ikke koblet opp mot opplysninger i Folkeregisteret eller Motorvognregisteret.

    Har du ikke avtale, er det ikke mulig å endre fakturaadresse. Vi innhenter opplysninger fra Motorvognregisteret på bilens eier.

  • Jeg har ikke mottatt e-post med passord, hva skyldes dette?

    Det kan ta litt tid før du mottar passord.

    Dersom du ikke mottar e-post kan det tyde på at e-posten har havnet i spam-filteret ditt (useriøs e-post), eller det er registrert en annen e-postadresse på din avtale.

    Ta kontakt med oss pr chat (hverdager 08.00-16.00) for å registrere din nye e-postadresse.

  • Jeg har glemt kundenummer og passord, hva gjør jeg?

    Du kan få tilsendt passord og kundenummer her.

    Deretter fyller du inn enten kundenummeret ditt eller e-postadressen din, innloggingsdetaljer vil da bli sendt.

    NB! Har du byttet e-post siden du tegnet avtale, eller ikke har registrert en e-postadresse på avtalen, anbefaler vi deg å ta kontakt pr Chat (hverdager 08.00-16.00). Vi kan da registrere din nye e-postadresse slik at du får tilsendt innloggingsdetaljer.

  • Hvordan logger jeg på MinSide?

    Logg på MinSide,  legg inn brukernavn (samme som ditt kundenummer) og passord.

    Hvis du ikke har brukernavn og passord, se spørsmål og svar under «Jeg har glemt kundenummer og passord, hva gjør jeg?»

Flere spørsmål